De vliegschaamte voorbij of toch niet?

Leestijd: 3 minuten

Foto: © hpgruesen = Pixabay

Ken je dat vreemde gevoel ook wanneer je vertelt dat je op reis gaat? Vooral als het vervoer per vliegtuig is? Grofweg krijg je twee soorten reacties, de ene is fijn omdat je iets gaat meemaken wat niet dagelijks is en de andere is hoe je het in je hoofd haalt om te vliegen. Vooral het laatste is voor de aanhangers van niet vliegen een heftig onderwerp, zo sterk zelfs dat het begrip ‘vliegschaamte’ voor hen een rol speelt. En dan de vraag hoe je er bij komt om een vliegvakantie te doen? Je moet je schamen, maar is dat wel zo?

Iedere keer dat ik een reis wil maken is de vraag: “Waarom?” Uiteraard verschilt dit per keer waar je naar toegaat, laat ik mijn vlieggeschiedenis opsommen: Londen, omdat ik de hoofdprijs had gewonnen voor vier dagen met twee personen zodat ik naar de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk kon gaan; Nieuw-Zeeland, omdat ik vijf keer familie bezocht en het wonderschone land wilde leren kennen; Berlijn, omdat ik terug wilde naar de stad met een grote historie; Liverpool, omdat ik de arbeidersstad wilde bezoeken en de sfeer opsnuiven waar The Beatles vandaan komen; Chicago, omdat ik vijf keer de stad van de elektrische blues wilde leren kennen; en eerdaags Thailand, om het land te zien waar een lieve vriend lyrisch over was.

De stand is dus totaal 14 retourvluchten. Of dit aantal veel is kan ik niet beoordelen, want er zullen altijd mensen zijn die meer of minder hebben gevlogen óf zelfs helemaal niet. Een vliegticket naar verre oorden kan flink in de papieren lopen. Korte afstanden zijn tegenwoordig te doen voor een paar tientjes. Kort of lang je stapt toch een vliegtuig in om naar de plaats van bestemming te gaan. Reisbureaus, vliegtuigmaatschappijen en andere organisaties verkopen je graag een kaartje en dat doen zij echt niet voor niks, het gaat om pure winst. En de reiziger kan de druk niet weerstaan om uiteindelijk de trip te maken, dus de knip wordt geopend.

Het moment van de reis begint om het dicht bij huis te houden op Schiphol. De naam van dit vliegveld heeft al een dubbele betekenis, het zou de plek zijn waar bomen groeiden die voor scheepshout gebruikt werden en er zouden daar schepen gezonken zijn. De locatie is kennelijk al langer hip dan dat er vliegtuigen bestaan en dat de naam indirect een link legt naar reizen staat voor mij vast. Sowieso is het niet vreemd dat het indrukwekkende Schiphol in de polder ligt waar ooit ruimte was. De bedrijvigheid is groot, veel mensen verdienen hier de kost, maar het is tegelijkertijd knetterdruk.

Er is kennelijk meer behoefte aan vliegverkeer, het aantal vluchten wordt wat de regering betreft opgeschroeft. Lelystad lijkt er ook aan te moeten geloven om het huidige vliegveld aldaar uit te breiden met de faciliteiten voor nog meer en vooral grote vliegtuigen. En ja ook vanuit de Zaanstreek zie je en hoor je de vliegtuigen af en aan gaan naar en van Schiphol. De herrie die de toestellen veroorzaken is groot, plus wat er allemaal aan brandstof de lucht ingaat is oneindig veel. Uitbreiding van Schiphol en Lelystad is zeker geen pretje. Zou de oplossing niet zijn om een vliegveld in de Noordzee te bouwen? Ver weg van de bewoonde wereld van mens en dier, alhoewel in de zee ook dieren leven.

Of het allemaal zo simpel is weet ik niet. Het is echt niet zo dat alleen het vliegverkeer bestaat uit goedkope vluchten. Nee, wat te denken over de vele goederen die vervoerd worden, zoals voedsel en hebbedingetjes. Het wordt tijd dat ook Nederland zichzelf kan voorzien door zelf te produceren. Sperziebonen uit Verweggistan zijn algemeen goed in de supermarkten en bijvoorbeeld computers ook al van ver weg. Wij vinden het allemaal normaal, er is op dit soort onderwerpen geen vliegschaamte.

Ja ik geef toe, wij moeten voorzichtig zijn met het milieu. Begin bij jezelf en pak ook het grootkapitaal en beleidsmakers aan. Tijd voor verandering waar je je niet voor hoeft te schamen.

Willem Croese

#schiphol #vliegschaamte #kapitalisme