TRAVELLIN’ BLUE KINGS – WIRED UP – Recensie

Leestijd: 2 minuten

TRAVELLIN’ BLUE KINGS – WIRED UP – NP040

Blues uit de Lage Landen met een bijzonder mooi tintje daar droom je van. Zet twee Belgen en twee Nederlanders bij elkaar die een enorm goede reputatie hebben in de blueswereld en je vormt de band ‘Travellin’ Blue Kings’ met Stephan Hermsen (zang en harmonica – NL), Marc Gijbels (drums – NL), Winne Penninkx (bas – B) en Jimmy Hontolé (gitaar – B). Hermsen en Hontolé hebben respectievelijk enorme ervaring met Electrophonics en Howlin’ Bell. Zij speelden in Noorwegen, Zweden, Polen, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en de Benelux. Aan ervaring en kennis geen gebrek, sterker de heren putten hun muzikale inspiratie uit de Amerikaanse en de Britse blues omgezet in ‘Lage Landen blues’ wat ook al een uitstekende combinatie is. ‘Wired Up’ is het debuut album van het nieuwe bluesgezelschap met geen enkele cover maar wel met ijzersterk eigen werk geschreven door de heren Hermsen en Hontolé. Elf nummers lang kun je naar de Travellin’ Blue Kings luisteren met wat mij betreft één en al hoogtepunten. ‘I Don’t Wanna Stop’ is een stevige swingsong waarmee de heren het album openen. In ‘About This World’ klinkt in een heerlijk langzaam tempo prachtig gitaarwerk van Hontolé door. Of neem Hermsen’s ‘Im A Good Man’ bijgestaan door Patrick Cuyvers op Hammond, je wordt er stil van. ‘Ninety Minutes’ is misschien wel het absolute hoogtepunt, want dit nummer dwingt je van begin tot eind goed te luisteren al was het maar de spanning waarin het is opgebouwd. Al met al dit alles smaakt naar veel meer.

Willem Croese

#blues #recensie #travellinbluekings