Is KPN de digitale weg kwijt?

KPN goed nieuws header - Willem Croese

Waar is de tijd van de PTT gebleven? De tijd dat de telefoonverbinding goed was en de post op tijd kwam. Staatsbedrijven moesten de deur uit van de Nederlandse regering. De ‘markt’ moest de handel overnemen. Nou dat hebben wij geweten, want vandaag de dag barst het van de aanbieders in de telefoon-, internet- en televisiebranche, en minder hoeveelheid post wordt door meer commerciële bedrijven bezorgd. Maar goed, je hebt als inwoner van dit kikkerlandje het te doen met deze handelwijze.

Zo ontving ik een e-mail van KPN met als onderwerp ‘We hebben uw KPN internet abonnement verbeterd’. Mijn eerste reactie was: “Is het spam of echt?” Tot drie keer aan toe las ik het bericht en dacht: “Wat is dit nou weer?”

De aanhef van de e-mail was: “Bij KPN bieden wij onze klanten graag het allerbeste.” Dat klinkt mooi, de KPN heeft het goed met je voor. Vervolgens stond er een opsomming van welk abonnement ik heb: “U hebt nu Alles-in-1 Instap voor € 45 per maand. Hierbij hebt u ook Extra Snelheid 80 voor € 5 per maand. Hiermee verhoogt u uw maximale internetsnelheid.” Inderdaad KPN dat klopt.

En dan volgt de meest bizarre aanbieding van KPN die ik heb mogen ontvangen: “Uw nieuwe KPN abonnement Alles-in-1 Instap is € 45 per maand. Met dit abonnement is uw maximale internetsnelheid 20 Mbit/s. Dit is even hoog of hoger dan de snelheid die u nu heeft. We zetten daarom Extra Snelheid 80 voor u uit. Zo bent u per maand goedkoper uit voor dezelfde internetsnelheid.”

Dus ongevraagd ‘verlaagt’ KPN het abonnement wat de snelheid van internet betreft, dat staat in de e-mail. Even testen dus. Met een internetsnelheidsmeter controleerde ik of het nieuws klopt. En verdomd de snelheid is naar twintig verlaagd, dat noemt KPN een verbetering van het abonnement daar denk ik dus geheel anders over.

Voor vragen hierover kun je contact opnemen met het voormalige staatsbedrijf. Een uiterst behulpzame medewerker las ik het bericht voor en vroeg of hij mij dit kon uitleggen. Hij probeerde het even door te stellen dat in mijn buurt misschien geen bereik van tachtig mb en meer mogelijk is. Ik sprak de man tegen, want ik wist uit ervaring dat het wel degelijk kon.

Tja hij vond de e-mail ook vreemd en de handeling van tachtig naar twintig mb helemaal en besloot dit uit te zoeken. “Blijft u even aan de lijn, dan kijk ik het na”, ging de KPN’er verder. Niet veel later meldde hij dat ik gelijk heb en dat op 24 juli aanstaande een wijziging gepland staat om de snelheid weer terug te brengen naar honderd mb. “Maar ik bel u binnen drie werkdagen terug om intussen verder uit te zoeken hoe dit kan.”

Ik wacht af met een voorlopig trage internetsnelheid. En de vraag is of de KPN de weg kwijt is op de digitale snelweg van internet, ik vermoed van wel. Het antwoord en de oplossing volgen hopelijk.

Willem Croese

Geef een reactie